×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1401/09/05 - 08:11
  • بازدید : 93
  • تعداد بازدید : 93
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه

همیاران با مسائل و مشکلات نو دانشجویان آشنا شدند

.

همیاران با مسائل و مشکلات نو دانشجویان آشنا شدند

همیاران با مسائل و مشکلات نو دانشجویان آشنا شدند.در نشست نقد و بررسی کتاب «کوله پشتی» بایدها و نبایدهای فراوانی در خصوص ارتباط همیاران با نودانشجویان مطرح شد که مهم‌ترین آن‌ها از دیدگاه کارشناسان، آشنایی با دغدغه‌ها و مسائل نودانشجویانی است که تازه وارد محیط گسترده و آزاد دانشگاه شده‌اند.
به گزارش مفدا بهشتی- نشست نقد و بررسی کتاب "کوله‌پشتی" با موضوع راهنمای زندگی دانشجویی و با حضور مطهره عابدینی مدیر فرهنگی، علی صنعتی دکترای روانشناسی تربیتی و کارشناس انجمن های علمی دانشگاه و فرشته میرزایی مددس دانشگاه و دکترای تعلیم و تربیت در تاریخ 29 آبان 1401  با همکاری مديريت تعالي فرهنگي و فوق برنامه دانشگاه شهيد بهشتي در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.مطهره عابدینی مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مقدمه کتاب گفت: درکتاب چندین مقدمه مطرح می شود که به مراتب می‌توان از متن آن‌ها را مهم‌تر دانست. همه ما در برهه‌ای از زمان، دانشجوی یک دانشگاه می‌شویم، این برهه یکی از جدی‌ترین عرصه‌های زندگی ماست. نويسندگان کتاب، تمام تلاش  خود را كردند كه به عنوان یک کتاب جیبی مهم برای دانشجویان باشد.وی افزود: این کتاب همچنین برای همیاران دانشجویان نیز هست که می‌خواهند برای ارتقای زندگی و هنر به‌زیستن دانشجویان تلاش کنند. این كتاب تمرکزش روی آموزش است. نویسندگان کتاب تمام تلاششان را کرده‌اند که به ارتقای زندگی آموزش دانشجو کمک کنند و به او مطالبی جدید بیاموزند. مدیر فرهنگی دانشگاه در ادامه با اشاره به ارتباط دانشجویان و دانشگاه گفت: قاعدتاً در بسیاری از دانشگاه‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اگر قرار باشد دانشجویان ارتباط خوبی با دانشگاه بگیرند، شاید بهتر است که همیاراني از گروه همسالان انتخاب شوند. همياري كه خود مهارت‌های دانشجویی را آموخته و پشت سر گذاشته و از همین رو می‌تواند به عنوان یک دوست به دانشجو کمک کند. از همین رو کمک کردن همیار همسال به دانشجو، از کمک استاد و مسئول دانشگاه در جهاتي موثر است.وی اضافه کرد: یکی از مهارت‌های اصلی که در کتاب به آن پرداخته می‌شود همین است که دانشجو چگونه دانش را فرا بگیرد و تبدیل به یک دانشجوی تراز شود. چطور مهارت درس خواندن را بیاموزد. تحصیل، روش و منش خاص خودش را دارد. علم‌آموزی گام ابتدایی موثر است که همه دانشجویان متوجه اهمیت درس خواندن و یادگیری شوند.عابدینی بیان کرد: نودانشجویان باید بفهمند که همیاران به یادگیری آن‌ها علاقمندند؛ چگونه آموختن و نحوه مواجهه با کتب درسی هم خیلی مهم است. ارتباط اولیه همیار با نودانشجو باید به گونه‌ای باشد که حس خوب فهمیدن و درست فهمیدن علوم به دانشجو القا شود. همیاران از ترم بالایی‌ها هستند و برای ارتباط با دانشجو باید به موفقیت‌های تحصیلی فرد اشاره کنند. قطعاً دانشجو تلاش زیادی کرده تا به دانشگاه برسد و باید بفهمد بیشترین یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که بیشترین تلاش را خود او داشته است.وی با بیان اینکه همیاران باید بفهمند نودانشجویان چه مسائلی را پشت سر می‌گذارند ادامه داد: گاهی آن‌ها با مشکلات و مسائل خاصی وارد دانشگاه می‌شوند. همیاران به این دست از مسائل نیز باید توجه داشته باشند. برای نمونه یکی از موضوعاتی که همیاران باید توجه داشته باشند تفاوت‌های دانشگاه و دبیرستان است. در دوره دبیرستان خانواده و مشاوران مدرسه حامی فرد در تحصیل هستند اما در دوره دانشگاه، بار این تحصیل به دوش خود دانشجو است و كمتر خبری از حامیان و خانواده است.این استاد دانشگاه ادامه داد: تاكيد مقام معظم رهبري براي تلاش در جهش علمي كشور در بطن خود ناظر به اين امر مي باشد و رهبري دانشجويان را به 3 كار مهم تحصيل، تهذيب، ورزش توصيه مي‌كند. دانشگاهها بايد به صورت عملي به علم اهميت بدهند و توليد علم در دانشگاهها مي بايست به صورت امر مقدس تلقي شود و بدانيم رسيدن به اهداف بزرگ جز با كسب علم مهيا نمي شود از آنجا كه هركسي بهترين راهنماي خودش است بايد از نودانشجويان بخواهيم با تمامي تلاش هميارها از اين رو بايد بدانند كه تلاش خود شما موثرترين براي رشد همه جانبه خودتان مي‌باشد.كتاب را در چند جلد منتشر كنيد. 
 علی صنعتی دکترای روانشناسی تربیتی از دیگر سخنرانان این نشست با اشاره به کتاب به عنوان یک هندبوک کاربردی در ارتباط با زندگی دانشجویی گفت: مطالب زیادی به شکل فشرده قرار گرفته است که اگر دقت کنیم مسائل زیادی را دربرمي گيرد. جدای از جنبه‌های مثبت، جنبه‌های دیگری برای همیاران دارد.وی به سبک‌های مختلف یادگیری اشاره کرد و گفت: سبک‌های یادگیری همان ترجیح‌های ما در یادگرفتن هستند. یاد گرفتن مطلب مهمی است و صرفاً این نیست که یک کتاب را حفظ کنیم و برویم امتحان بدهیم. ما باید یاد بگیریم چطور با دیگران ارتباط برقرار کنیم. سبک یادگیری از این جهت مهم است که ترجیح ما برای ارتباط با دیگران

را نشان می‌دهد.صنعتی در ادامه تاکید کرد: علت اینکه در حال حاضر توجه به سبک‌های یخانم بهاره خانی شهید بهشتی: ادگیری زیاد شده این است که تا چند سال قبل تاکید بر این بود که آموزش باید معلم محور باشد و اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که فرد در یادگیری نقش بسیار مهمی دارد. هر فردی خودش برای خودش علم را بازسازی می‌کند. این کتاب الگویی را ارائه می‌دهد که به چند مدل سبک یادگیری منجر می‌شود که در روانشناسی نیز به آن اشاره شده است.وي در ادامه به سبک تکانشی(پويا)  اشاره کرد و افزود: اينها افرادی هستند که سریع می‌خوانند و سریع یاد می‌گیرند و سریع امتحان می‌دهند. ممکن است از نظر ما این افراد، عجول به نظر برسند اما اینطور نیست. آن‌ها اینطور یاد گرفته‌اند که سریع به نتیجه‌گیری برسند و ممکن است همه آن‌ها را درک نکنند.علی صنعتی در ادامه گفت: سبک بعد، انعکاس‌گرا است. که در بحث‌های روانشناسی افرادی که از این سبک استفاده می‌کنند به عنوان افراد تاملی شناخته می‌شوند. این افراد پیش از هرچیز جوانب را در نظر می‌گیرند و آنچه به نفعشان یا ضررشان است را از همه نظر مورد بررسی قرار می‌دهند. سبک‌های مطالعاتی نه خوب‌اند و نه بد، بلکه ترجیح‌های ما برای یادگیری هستند.صنعتی در پایان گفت: در کتاب پرسش نامه ای آمده است که پیشنهاد می کنم برای فهم سبک یادگیری خودتان آن را تکمیل کنید. به همیاران پیشنهاد می کنم قبل از کمک به نودانشجویان سبک خودشان را بشناسند و در مرحله بعدی به نودانشجویان کمک کنند تا بتوانند متناسب با سبک آنها با دانشجویان رفتار کنند. کتاب «کوله‌پشتی (راهنمای زندگی دانشجویی)» یک کتاب جامع است اما به نویسندگان آن پیشنهاد می کنم کتاب را از حالت فشرده خارج کنند. در این صورت با کتابی چهارجلدی که هر جلد آن بیش از ۴۰۰ صفحه خواهد داشت رو به رو می‌شویم.فرشته میرزایی نیز در این نشست بیان کرد: هدف این کتاب آموزش همیاران نو دانشجو است. ممکن است همیارانی داشته باشیم که حاشیه، توضیح و شرح این کتاب برای آنها مفید باشد. ما ایرانیان تجربه های خود را به صورت شفاهی منتقل می کنیم و در این زمینه با غربی ها تفاوت داریم چرا که آنها تجربه های مثبت و منفی خود را مکتوب می کنند تا نه تنها برای افراد مرتبط با آن موضوع بلکه برای آیندگان نیز مفید و موثر باشد. روی گفتمان شفاهی نمی توان نقد کرد اما آثار مکتوب قابل نقد و بررسی هستند. پیشنهاد می کنم افراد متخصص در حوزه های مختلف تجربه های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند چرا که مدیریت دانش و تجربه باعث پیشرفت جامعه می شود.میرزایی در ادامه افزود: عبارت کوله پشتی برای عنوان کتاب انتخاب شده که بسیار جذاب است. در این کتاب مطالب زیادی آمده که به نظرم نویسندگان در جلدهای متعددی می توانستند به مباحث مطرح شده در این کتاب بپردازند. در این صورت کتاب در یک جلد خلاصه نمی شد و نویسندگان ناچار نمی شد از موضوعات مهم به سرعت عبور کنند. در این کتاب الگویی برای بیان مباحث دیده نمی شود و هر فصل به یک شیوه بیان شده است. در صورتی که یک همیار برای آموزش باید از یک الگو استفاده کند؛ در سیستم های تعلیم و تربیت کشورهای پیشرفته از الگوی حل مساله استفاده می شود.

در این الگو باید مساله بیان، تببین و راه حل های آن بررسی و  بهترین آنها انتخاب و به کار گرفته شود و در نهایت مورد ارزیابی  قرار بگیرد. این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: هدف کتاب انتقال تجربه به نودانشجویان است اما معیار و شاخص انتقال تجربه ها را بیان نکرده و این یکی از ایرادات کتاب است. آیا هر تجربه ای را می توان منتقل کرد؟ معیار انتقال تجربه چیست؟  دانشجویان باید امکان استفاده از این تجربه ها را داشته باشند. بنابراین باید تجربه های عملی را ارائه و از  بیان مباحث تئوری خودداری کنیم. همچنین باید ارزش های اخلاقی را در انتقال تجربه رعایت کنیم.میرزایی گفت: کمک‌های ما به دانشجویان باید دارای گام‌هایی عملی باشد نه اینکه مثل فیلسوف صحبت‌های کلی با او داشته باشیم. همچنین باید ارزش‌های اخلاقی را نیز با او مطرح کنیم. مثلاً نباید سبک‌های مختلف تقلب در امتحانات را به او آموزش بدهیم. همچنین گاهی انتقال تجربه‌های عجیب و غریب باعث سردرگمی دانشجو می‌شود و از همین حیث باید تجربه‌های متداول به دانشجویان انتقال داده شود.وی در پایان گفت: استفاده از افراد هم شان برای انتقال مطالب اهمیت زیادی دارد. به این افراد همیاران همتا گفته می شود و نقش مربی، استاد یا والدین را ندارند. هدف نهایی کتاب این است که دانشجویان با توانمندسازی  بتوانند از دست اندازهای پیش روی خود بدون آسیب عبور کنند.

 

  • گروه خبری : فرهنگی,Akhbar,انجمن علمی
  • کد خبر : 123119
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست