همیاران با مسائل و مشکلات نو دانشجویان آشنا شدند
.
همیاران با مسائل و مشکلات نو دانشجویان آشنا شدند
را نشان میدهد.صنعتی در ادامه تاکید کرد: علت اینکه در حال حاضر توجه به سبکهای یخانم بهاره خانی شهید بهشتی: ادگیری زیاد شده این است که تا چند سال قبل تاکید بر این بود که آموزش باید معلم محور باشد و اکنون به این نتیجه رسیدهاند که فرد در یادگیری نقش بسیار مهمی دارد. هر فردی خودش برای خودش علم را بازسازی میکند. این کتاب الگویی را ارائه میدهد که به چند مدل سبک یادگیری منجر میشود که در روانشناسی نیز به آن اشاره شده است.وي در ادامه به سبک تکانشی(پويا) اشاره کرد و افزود: اينها افرادی هستند که سریع میخوانند و سریع یاد میگیرند و سریع امتحان میدهند. ممکن است از نظر ما این افراد، عجول به نظر برسند اما اینطور نیست. آنها اینطور یاد گرفتهاند که سریع به نتیجهگیری برسند و ممکن است همه آنها را درک نکنند.علی صنعتی در ادامه گفت: سبک بعد، انعکاسگرا است. که در بحثهای روانشناسی افرادی که از این سبک استفاده میکنند به عنوان افراد تاملی شناخته میشوند. این افراد پیش از هرچیز جوانب را در نظر میگیرند و آنچه به نفعشان یا ضررشان است را از همه نظر مورد بررسی قرار میدهند. سبکهای مطالعاتی نه خوباند و نه بد، بلکه ترجیحهای ما برای یادگیری هستند.صنعتی در پایان گفت: در کتاب پرسش نامه ای آمده است که پیشنهاد می کنم برای فهم سبک یادگیری خودتان آن را تکمیل کنید. به همیاران پیشنهاد می کنم قبل از کمک به نودانشجویان سبک خودشان را بشناسند و در مرحله بعدی به نودانشجویان کمک کنند تا بتوانند متناسب با سبک آنها با دانشجویان رفتار کنند. کتاب «کولهپشتی (راهنمای زندگی دانشجویی)» یک کتاب جامع است اما به نویسندگان آن پیشنهاد می کنم کتاب را از حالت فشرده خارج کنند. در این صورت با کتابی چهارجلدی که هر جلد آن بیش از ۴۰۰ صفحه خواهد داشت رو به رو میشویم.فرشته میرزایی نیز در این نشست بیان کرد: هدف این کتاب آموزش همیاران نو دانشجو است. ممکن است همیارانی داشته باشیم که حاشیه، توضیح و شرح این کتاب برای آنها مفید باشد. ما ایرانیان تجربه های خود را به صورت شفاهی منتقل می کنیم و در این زمینه با غربی ها تفاوت داریم چرا که آنها تجربه های مثبت و منفی خود را مکتوب می کنند تا نه تنها برای افراد مرتبط با آن موضوع بلکه برای آیندگان نیز مفید و موثر باشد. روی گفتمان شفاهی نمی توان نقد کرد اما آثار مکتوب قابل نقد و بررسی هستند. پیشنهاد می کنم افراد متخصص در حوزه های مختلف تجربه های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند چرا که مدیریت دانش و تجربه باعث پیشرفت جامعه می شود.میرزایی در ادامه افزود: عبارت کوله پشتی برای عنوان کتاب انتخاب شده که بسیار جذاب است. در این کتاب مطالب زیادی آمده که به نظرم نویسندگان در جلدهای متعددی می توانستند به مباحث مطرح شده در این کتاب بپردازند. در این صورت کتاب در یک جلد خلاصه نمی شد و نویسندگان ناچار نمی شد از موضوعات مهم به سرعت عبور کنند. در این کتاب الگویی برای بیان مباحث دیده نمی شود و هر فصل به یک شیوه بیان شده است. در صورتی که یک همیار برای آموزش باید از یک الگو استفاده کند؛ در سیستم های تعلیم و تربیت کشورهای پیشرفته از الگوی حل مساله استفاده می شود.
در این الگو باید مساله بیان، تببین و راه حل های آن بررسی و بهترین آنها انتخاب و به کار گرفته شود و در نهایت مورد ارزیابی قرار بگیرد. این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: هدف کتاب انتقال تجربه به نودانشجویان است اما معیار و شاخص انتقال تجربه ها را بیان نکرده و این یکی از ایرادات کتاب است. آیا هر تجربه ای را می توان منتقل کرد؟ معیار انتقال تجربه چیست؟ دانشجویان باید امکان استفاده از این تجربه ها را داشته باشند. بنابراین باید تجربه های عملی را ارائه و از بیان مباحث تئوری خودداری کنیم. همچنین باید ارزش های اخلاقی را در انتقال تجربه رعایت کنیم.میرزایی گفت: کمکهای ما به دانشجویان باید دارای گامهایی عملی باشد نه اینکه مثل فیلسوف صحبتهای کلی با او داشته باشیم. همچنین باید ارزشهای اخلاقی را نیز با او مطرح کنیم. مثلاً نباید سبکهای مختلف تقلب در امتحانات را به او آموزش بدهیم. همچنین گاهی انتقال تجربههای عجیب و غریب باعث سردرگمی دانشجو میشود و از همین حیث باید تجربههای متداول به دانشجویان انتقال داده شود.وی در پایان گفت: استفاده از افراد هم شان برای انتقال مطالب اهمیت زیادی دارد. به این افراد همیاران همتا گفته می شود و نقش مربی، استاد یا والدین را ندارند. هدف نهایی کتاب این است که دانشجویان با توانمندسازی بتوانند از دست اندازهای پیش روی خود بدون آسیب عبور کنند.