×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1400/06/23 - 07:59
  • بازدید : 64
  • تعداد بازدید : 64
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

نشست معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با دبیر و کارکنان شورای مرکزی انضباطی وزارت بهداشت برگزار شد؛

تأکید بر اهمیت استقلال حوزه‌ی انضباطی/ دانشجو، شورای انضباطی را پناهگاه خود بداند

نشست دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با دبیر و کارکنان شورای مرکزی انضباطی وزارت بهداشت برگزار شد. در این نشست ضمن اشاره به اهمیت حفظ استقلال حوزه‌ی انضباطی بر رعایت حقوق دانشجویان در مقام متخلف تأکید شد به نحوی که دانشجویان شورای انضباطی را پناهگاه خود بدانند.

 

به گزارش مفدا بهشتی به نقل از مفدا ستاد - این نشست روز یکشنبه ۲۱ شهریور ماه در سالن شهید احدی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با حضور دکتر حسینی آهنگری مشاور معاون فرهنگی و دانشجویی و دکتر وحید صرامی دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان علوم پزشکی و کارکنان این دبیرخانه برگزار شد.

صرامی در این نشست به بیان گزارشی از عملکرد این دبیرخانه پرداخت و با اشاره به ارزیابی سالیانه دبیرخانه شوراهای انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: «بر اساس این ارزیابی، شوراهای انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی به ۵ رتبه عالی، خوب، متوسط، ضعیف و نامطلوب تقسیم شده‌اند. دانشگاه‌هایی که نمره آنها در ارزیابی بین ۱۰۰۰ تا ۹۰۰ باشد در رتبه‌ی عالی قرار می‌گیرند، دانشگاه‌هایی که نمره ۹۰۰ تا ۸۰۰ می‌گیرند، حائز رتبه خوب می‌شوند، دانشگاه‌هایی که نمراتشان بین ۸۰۰ تا ۶۰۰ باشد متوسط، دانشگاه‌هایی که امتیاز بین ۶۰۰ تا ۵۰۰ دریافت کنند ضعیف و دانشگاه‌هایی که نمره‌ی زیر ۵۰۰ بگیرند، نپذیرفته محسوب می‌شوند.

وی در ادامه توضیح داد: «اخیراً ارزیابی‌هایی سال ۹۶ تا ۹۹ را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم و تفاوت چشم‌گیری در رتبه‌های عالی مشاهده شده است. تراکم دانشگاه‌ها در رتبه‌ی خوب در سال ۹۸ به رتبه‌ی عالی در سال ۹۹ منتقل شده و تعداد دانشگاه‌های ضعیف‌ها نیز کم شده‌اند و این تغییرات نشان از ارتقای کیفی شوراهای انضباطی دانشگاه‌ها دارد؛ ذکر این نکته ضروری ست که در سال کرونایی ۹۹ تعداد پرونده‌ها افت کرد و از طرفی دقت رسیدگی به پرونده‌ها افزایش یافت.

http://www.mefda.ir/d/2021/09/12/4/703870.jpg

صرامی با اشاره به اینکه میانگین امتیازها در سال ۹۹ ارتقا پیدا کرده و نسبت به سال‌های ۹۷ و ۹۸ رشد داشته‌ایم، بیان داشت: «در طی سال‌های اخیر شاخص‌های ارزیابی بازبینی شده‌اند و همه ساله تغییراتی به منظور ارتقای کیفیت ارزیابی ایجاد می‌شود. ما هر سال به سمت کیفی شدن شاخص‌ها رفته‌ایم و با وجود سخت‌تر شدن و کیفی‌تر شدن شاخص‌ها، امتیازها افزایش پیدا کرده و این نشان از ارتقای کیفیت عملکرد همکاران ما در دبیرخانه شوراهای انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دارد.»

دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت هم‌چنین درباره‌ی آموزش‌های انضباطی به دانشگاهیان اظهار داشت: «این آموزش‌ها برای دانشجویان جدید الورود، اعضای هیأت علمی، همکاران حوزه‌ی دانشجویی و ناظمه‌های خوابگاه‌ها اجرا می‌شود و به منظور آگاه شدن دانشگاهیان درمورد حوزه‌ی انضباطی و کم عارضه کردن مشکلهای حوزه‌ی دانشجویی انجام می‌شود. البته در سال ۹۹ در این شاخص با کاهش روبه رو بودیم؛ چون آموزش‌ها در دوران کرونایی یا برگزار نشدند یا به صورت غیرحضوری بودند.»

http://www.mefda.ir/d/2021/09/12/4/703873.jpg

وی یکی از مهم ترین شاخص‌های ارزیابی شوراهای انضباطی دانشگاه‌ها را شاخص رضایتمندی دانشجویان محکوم از حوزه‌ی انضباطی دانشگاه دانست و گفت: «با این که با لحاظ شدن این شاخص مخالف‌هایی صورت گرفت اما آن را لحاظ کردیم؛ چرا که برایمان مهم بود که دانشجویی که مسأله انضباطی پیدا می‌کند باید حق و حقوقش رعایت و احترامش حفظ شود. برای اجرای این بخش از ارزیابی، همکاران ما در ستاد با دانشجویانی که پرونده‌ی محکومیت داشتند ارتباط گرفتند و درباره‌ی نحوه‌ی برخورد و رعایت شدن حقوقشان با آن ها صحبت کردند و الحمدلله بر خلاف پیش بینی‌ها در این بخش از شاخص با افزایش روبه رو بودیم به این معنی که رضایت دانشجویان محکوم از حوزه‌ی انضباطی رو به افزایش بوده است.»

صرامی در پایان با تأکید بر اهمیت استقلال شورای انضباطی یادآوری کرد: «احترام به استقلال شوراهای انضباطی چه در ستاد چه در دانشگاه‌ها بسیار مهم است؛ هم دانشجویان و هم مدیران و مسؤولان دانشگاه باید برای استقلال شورا احترام قائل باشند و به خصوص گرایش‌های سیاسی را در امور انضباطی دخالت ندهند. از این بابت جا دارد از شما به سبب احترام و استقلالی که به حوزه‌ی انضباطی دادید، تشکر کنم و امیدوارم این نگاه ادامه پیدا کند و رو به رشد باشد.»

دانشجو باید احساس کند که حقوقش حتی در جایگاه متخلف مهم است

در ادامه این جلسه دکتر لاری به ایراد سخنانی درباره‌ی حوزه‌ی انضباطی پرداخت و این حوزه را دارای اهمیت خاص دانست و اظهار داشت: «شورای انضباطی یکی از بخش‌های مهم دانشگاه است که اگر عملکرد مثبت و خوبی داشته باشد فضای دانشگاه آرام و ساکت است و اگر بد عمل کند دانشگاه به هم می‌ریزد؛ با این حال زیاد در مرکز توجه نیست.»

وی با قدردانی از عملکرد مثبت دکتر صرامی به عنوان دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت یادآوری ‌کرد: «شورای مرکزی انضباطی هم‌واره به دنبال تحول بوده و در بسیاری از فعالیت‌ها از جمله رتبه‌بندی و لحاظ کردن کلان مناطق آمایشی جزو بخش‌های پیشرو در معاونت بوده و جلوتر از بقیه بخش‌های معاونت عمل کرده است.»

http://www.mefda.ir/d/2021/09/12/4/703879.jpg

معاون وزیر بهداشت با تأکید بر این‌که رتبه‌بندی باعث افزایش انگیزه در دانشگاه‌های ضعیف و ایجاد امید در دانشگاه‌های قوی می‌شود، گفت: «وقتی دانشگاهی کار خود را به بهترین نحو انجام دهد و احساس کند زحماتش دیده و سنجیده شده امیدوار می‌شود و دانشگاه‌های دیگر هم برای رشد و ارتقاء موقعیت خود در رتبه‌بندی انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند.»

لاری با اشاره به اهمیت توجه به شاخص رضایت دانشجویان محکوم از حوزه‌ی انضباطی یادآوری کرد: «این که رضایت دانشجویان خدمت گیرنده از حوزه‌ی انضباطی در رتبه‌بندی لحاظ شده نشان از این دارد که چقدر رعایت حقوق دانشجو مهم است؛ قطعاً لحاظ کردن این شاخص کار راحتی نبوده اما باعث می‌شود دانشجو احساس کند حتی در جایگاه متخلف حقوقش مهم است و احترامش حفظ می‌شود و این قطعاً در طولانی مدت در ارتقاء جایگاه شورای انضباطی و رضایت دانشجویان تأثیر مثبت دارد.»

وی با اشاره به آموزش‌هایی که در حوزه‌ی انضباطی به دانشجویانتحویل داده می‌شود، بیان داشت: «اگر این امکان فراهم شود که آموزش‌ها به سمت آموزش‌های موردی برود هم تأثیر و هم جذابیت بیشتری خواهد داشت. بهتر است دانشجویان بدانند که در فضای جدید دانشگاهی و خوابگاهی چه تهدیدها و خطراتی وجود دارد؛ مثلا اگر در پرونده‌ای از دانشجویی در فضای مجازی سوءاستفاده شده است، پرونده او با حفظ حریم شخصی به دانشجویان جدید آموزش داده شود؛ به این ترتیب دانشجویان ارتباط بهتری با شورای انضباطی برقرار می‌کنند و آنجا را برای خود یک پناهگاه قلمداد می‌کنند و حس می‌کنند که شورای انضباطی جایی ست که می‌توانند در آن احقاق حق کنند.»

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه پیشنهاد داد:‌ «اگراین امکان فراهم شود که در برخی پرونده‌ها برای دانشجوی خاطی تنبیه‌ات اخلاقی و فرهنگی در نظر گرفت، تأثیر حکم بیشتر می‌شود؛ برای مثال، حضور در فعالیت‌های فرهنگی یا جهادی به جای تنبیه آنها در نظر گرفته شود و یا اگر آن دانشجو هنری دارد از هنر او در پیشبرد امور دانشگاه استفاده شود. اگر بشود دستورالعملی برای این نوع تنبیه‌ها در نظر گرفت شاید حرکت مؤثر و مفیدی باشد.»

http://www.mefda.ir/d/2021/09/12/4/703914.jpg

در ادامه این جلسه حسین همتی، سیده مریم مصطفوی و محسن فشی همکاران دبیرخانه شورای مرکزی انضباطی نیز به بیان نظرات و پیشنهادت خود درباره عملکرد شورا، ارزیابی شوراهای انضباطی دانشگاه‌ها و اطلاع رسانی در زمینه قوانین انضباطی و حقوق دانشجویان پرداختند.

http://www.mefda.ir/d/2021/09/12/3/703872.jpg

http://www.mefda.ir/d/2021/09/12/4/703875.jpg

http://www.mefda.ir/d/2021/09/12/4/703860.jpg

http://www.mefda.ir/d/2021/09/12/4/704124.jpg

 

  • گروه خبری : Akhbar
  • کد خبر : 108042
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست