پس از اعلام رتبهبندی جامع علمی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی (رعد 1400)؛
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رتبهی دوم
در نظام رتبهبندی علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور: رعد ۱۴۰۰، فعالیت ها در حوزههای مختلف دانشگاه در پیکرهای واحد و مؤثر بر کیفیت سرمایههای انسانی دیده شد. بر اساس این رتبه بندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از نظر «نظامهای بینالمللی رتبهبندی دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی» رتبهی دوم را با امتیازهای ترازشدهی 143/72 کسب کردهاست.
به گزارش مفدابهشتی- شاخصهای این رتبهبندی بر مبنای ارزشهای حاکم بر جامعه و با نگاه به آینده، در قالب مدل بومی ششوجهی تعالی به گونهای تعریف و تنظیم گردیدهاست، که حرکت دانشگاههای علوم پزشکی کشور در ابعاد سرآمدی و مرجعیت علمی، انسانساز و حکمتبنیان، دانشگاه نسل آینده و فنآور، مأموریتگرا، پاسخگو و مطرح در گسترهی بینالملل، به سمت تعالی سوق یابد.
با کارکرد درست نظامهای سهگانهی تعالی در دانشگاهها – برنامهریزی، تشکیلات سازمانی و سیستمهای پایش مناسب- میتوان امید داشت که ورودیهای دانشگاه به خروجیهایی اثرگذار بر جامعه برسد. ارکان این خروجیهای تأثیرگذار چنیناند:
· انسانساز و حکمتبنیان، همراه با ساختارهای ارزشمدار و اخلاقمحور؛
· درخشش بین المللی
· پاسخگویی و شفافیت داشتن و حساس بودن به مسایل اجتماعی پیرامون و مسؤولیتپذیری اجتماعی؛
· سرآمدی و مرجعیت در حوزههای آموزش، پژوهش، فنآوری، نظریهپردازی، پیشرو و بهروز بودن در تولیدات علمی و رقابت در لیگهای جهانی؛
· نسل آینده و فنآور؛ نگرش فرابخشی به علوم گوناگون و تعامل سازنده داشتن وزارتهای بهداشت و علوم و دیگر مراکز آموزش عالی با رویکرد مسألهمحوری و چندوجهی، توسعهی فنآوری در دانشگاههای نسل آینده به منظور بازمهندسی ساختارها و فرآیندها برپایهی اوضاع بهروزشدهی جهان و ایجاد زیرساختها متناسب برای فنآوری و کارآفرینی؛
· رسالتمداری و مأموریتگرایی؛ شناخت رسالت تمایزیافتهی هر دانشگاه برپایهی رفع نیازهای بومی و منطقهیی دانشگاه متناسب با ظرفیتهای موجود.
با توجه به نگاه فراملی به رتبههایی که دانشگاههای علوم پزشکی کشور در رتبهبندیهای جهانی کسب کردهاند، و لزوم مقایسهی نتایج رتبهبندیهای بومی-ملی با رتبهبندیهای جهانی، رتبهی هر دانشگاه/دانشکده به صورت ترکیبی از نظامهای اصلی رتبهبندی جهانیست؛ ازجمله: آی.اس.سی، وبومتریک، کیو.اس.، ...
با توجه به تفاوت مأموریتهای دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی، 69 دانشگاه/دانشکده/مؤسسهی آموزش عالی سلامت در پنج ردهی مأموریتی قرار گرفتهاند، که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به همراه 12 دانشگاه: تهران، ایران، اصفهان، شیراز، تبریز، همدان، جندی شاپور اهواز، کرمان، زنجان، مازندران، کرمانشاه، مشهد جزو «دانشگاههای علوم پزشکی مرکز کلانمناطق آمایشی و دانشگاههای بزرگ تهران» است.
شاخصهایی نیز برای معاونت دانشجویی و فرهنگی هر دانشگاه تعریف شدهاست، که نمونههایی از آن چنین است:
· مشارکت انجمنهای علمی در تحقق برنامههای معاونت؛
· نسبت دانشجویان زیر پوشش خدمات مشاوره و روانشناسی (حضوری و کجازی) به دانشجویان متقاضی؛
· مشارکت دانشجویان در فعالیتهای دانشجویی و فرهنگی؛
· مشارکت دانشجویان در جشنوارههای فرهنگی: سیمرغ، هدهد، تیتر و دانشجوی نمونه؛
· مشارکت دانشجویان در فعالیتهای ورزشی؛
· مشارکت دانشجویان در فعالیت (کار) دانشجویی؛
· تعداد برگزیدگان در جشنوارههای فرهنگی؛
· برنامههای نوآورانه، کارآفرینانه یا تجاریسازیشده در حوزهی استارتآپی؛
· مشارکت دانشجویان بین الملل در نهادهای دانشجویی؛
· دادرسی عادلانه و عالمانه به پروندههای انضباطی دانشگاه؛
· ایمنی و استحکام تأسیسات و امکانات رفاهی خوابگاه دانشجویی؛
· سرانهی فضای فیزیکی اتاق خوابگاه دانشجویی؛
· الگوی تغذیهی سالم، صنعتیسازی، رعایت بهداشت در فرآیند آمادهسازی، طبخ، نگهداری و توزیع غذای دانشجویان
· سرانهی سالنها و فضای سرپوشیدهی ورزشی؛
· سرانهی وام دانشجویی؛
· فعالیت رسانهیی دانشجویان در شعب دانشگاهی پایگاه خبری و اطلاعرسانی مفدا؛ ...
. به سبب آنکه نخستین بار است شاخصهای دانشجویی و فرهنگی براساس مأموریت تعریفشده، در نظام رتبهبندی رعد ورود یافتهاست، باب جدیدی را به نظام رتبهبندی دانشگاهی افزودهاست:
رتبهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در هر شاخص در گروه «دانشگاههای علوم پزشکی مرکز کلانمناطق آمایشی و دانشگاههای بزرگ تهران» به قرار زیر است:
1. در بعد انسانساز و حکمتبنیان: رتبهی دوم با 197/02 امتیاز ترازشده؛
2. در بعد بینالمللیسازی: رتبهی دوم با 122/01 امتیاز ترازشده؛
3. در بعد پاسخگویی: رتبهی دوم با 194/21 امتیاز ترازشده؛
4. در بعد سرآمدی و مرجعیت: رتبهی دوم با 128/28 امتیاز ترازشده؛
5. در بعد دانشگاه نسل آینده و فنآور: رتبهی سوم با 139/25 امتیاز ترازشده؛
6. در بعد مأموریتگرایی: رتبهی دوازدهم با 141/51 امتیاز ترازشده؛
7. بر اساس تعداد مصوبات هیأت امنا: رتبهی سوم با 151/43 امتیاز ترازشده؛
8. در ابعاد آموزشی، تحقیقات و فنآوری و دانشجویی- فرهنگی: رتبهی دوم با 129/39 امتیاز ترازشده؛
همچنین رتبهی ترکیبی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در میان دانشگاههای مرکز کلانمناطق آمایشی و دانشگاههای بزرگ تهران، از نظر «نظامهای بینالمللی رتبهبندی دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی» رتبهی دوم را با امتیازهای ترازشدهی 143/72 کسب کردهاست.
گفتنیست منابع علمی تأکید دارند سیاستهای استراتژیک دولتهای ملی در تعیین چارچوب ارتباطات، همکاری و تحرک جهانی، همچنین رقابت در سطح جهان نقش اساسی دارند. بنابراین، طراحی رتبهبندی علمی ملی و حضور تمامی دانشگاه/ دانشکدهها و مؤسسههای آموزش عالی در این گونه رتبهبندیها، زمینه را برای حضور موفقتر در رتبهبندیهای جهانی فراهم میسازد. به همین سبب در این دوره از نظام رتبهبندی رعد 1400، پیشنهاداتی مطرح شدهاست که برای افزایش کیفیت و جایگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارزنده است:
1. توجه جدی مدیران ارشد دانشگاهها برای تمهید بر ارتقای نقاط قابل بهبود در هر یک از حیطهها؛
2. تشکیل تیمهای درون کلانمنطقهای برای همکاری به منظور رفع نقاط ضعف هر دانشگاه
3. بررسی دقیق و توجه ویژهی مدیران دانشگاهها به مستندات، مستندسازی و ثبت مناسب فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشجویی
4. تمهید حضور و ارتباط بیشتر استادان، پژوهشگران و دانشجویان در جامعه، به منظور همسویی فعالیتهای علمی دانشگاهی مبتنی بر نیاز صنعت و منطقه.