×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1403/09/10 - 11:31
  • بازدید : 31
  • تعداد بازدید : 17
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

اثر بخشی الگوی Y.F.M ( تنظیم هیجانات دختران جوان) بر افزایش اعتماد به نفس و کاهش وابستگی عاطفی دختران

 

یاسمن عالیشاه

 

روانشناس

عضو انجمن علمی روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

موضوع: اثر بخشی الگوی Y.F.M ( تنظیم هیجانات دختران جوان) بر افزایش اعتماد به نفس و کاهش وابستگی عاطفی دختران

 


مقدمه: هدف از انجام این پژوهش میزان اثر بخشی الگوی yfm ( تنظیم هیجانات دختران جوان) بر افزایش اعتماد به نفس و کاهش وابستگی عاطفی دختران می باشد.
روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون‌ _ پس آزمون بود.
جامعه آماری این پژوهش را دختران در محدوده سنی ۱۸ تا ۲۲ شهر سمنان تشکیل داده اند و از بین آنها ۳۰ نفر انتخاب شدند.
در مرحله بعد با استفاده از آزمون وابستگی عاطفی تامسون میانگین نمرات وابستگی عاطفی این دختران که در مقیاس ۰ تا ۱۰ بود سنجیده شد؛ و میانگین آزمون اولیه وابستگی  عاطفی آنها برابر با ۷ بود.
بعد از به دست آمدن نتیجه آزمون اولیه ، پکیج yfm (آموزشی تنظیم هیجانات دختران جوان) و آموزش اعتماد به نفس در اختیار آزمودنی ها قرار داده شد.
این پکیج آموزشی در دو قالب فردی و گروهی قابلیت اجرا دارد.
اگر روانشناس بخواهد در قالب گروهی کار بکند ، برای آموزش تا ۶ نفر را می تواند پوشش دهد.
همچنین این پکیج دو حوزه شناختی و عاطفی را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد.
در حوزه شناختی آموزش ها شامل ۹ آموزش خودمراقبتی شناختی و حوزه عاطفی شامل ۱۱ تمرین اعتماد به نفس است.

آموزش های حوزه شناختی ( خودمراقبتی شناختی)
.......................................................................
۱. خود مراقبتی از جسم (رسیدگی به جسم)
۲.خود مراقبتی از جسم (ورزش)
۳.خود مراقبتی از جسم (مراعات غذایی)
۴. خود مراقبتی از ذهن (مدیتیشن)
۵.خود مراقبتی از ذهن ( مسیر ذهن)
۶.خود مراقبتی از ذهن (آموزش به ذهن)
۷.خود مراقبتی از عواطف و احساسات (پذیرش احساس)
۸.خود مراقبتی از عواطف و احساسات (علاقه مندی به خود)
۹.خود مراقبتی از عواطف و احساسات (عشق ورزی)


آموزش های حوزه عاطفی ( اعتماد به نفس)
.......................................................................
۱. در نظر نگرفتن دیگران
۲. یادآوری ارزش ها و قابلیت های خود
۳. احترام گذاشتن به خود و ارزش قائل شدن برای خود
۴. رسیدگی به ظاهر خود
۵. انجام عمل زیبایی
۶. نداشتن وابستگی عاطفی
۷. نداشتن وابستگی مالی
۸. نداشتن تعلق خاطر به کسی یا چیزی
۹. ممنوعیت خود تخریبی و خود سرزنشی
۱۰. ایراد نگرفتن دیگران
۱۱. احساس مفید بودن

سپس بعد از اتمام آموزشات تنظیم هیجانات دختران جوان  و اعتماد به نفس ، آزمودنی ها مجدا  با فاصله ۸ هفته با آزمون‌ وابستگی عاطفی تامسون مورد ارزیابی قرار گرفتند.
و میانگین نمرات وابستگی عاطفی به دست آمده برابر با ۴ شد.
در پایان ، داده های به دست آمده از آزمون وابستگی عاطفی تامسون  اول و دوم را در فرمول آزمون t دو نمونه ایی قرار دادیم ؛ t به دست آمده برابر با ۱/۹۶ شد.
و طبق این اصل که اگر t برابر با آلفا یا بزرگتر از آلفا باشد بین آزمون اول و آزمون دوم تفاوت معناداری وجود دارد و چون آلفای ۵ درصد همیشه برابر با ۱/۹۶ می باشد.
و در این آزمایش هم t برابر ۱/۹۶ شد ،
پس برابر با آلفای ۵ درصد نیز می باشد.
پس نتیجه میگیریم که الگوی yfm (تنظیم هیجانات دختران جوان) بر افزایش اعتماد به نفس و کاهش وابستگی عاطفی دختران تاثیر دارد.

  • گروه خبری : فرهنگی,انجمن علمی
  • کد خبر : 149783
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست